Implementasi Bauran Pemasaran dalam Upaya Meningkatkan Keunggulan Bersaing pada Diuk Coffee and Eatery Purwakarta

  • Widiya Avianti STIE Wibawa Karta Raharja Purwakarta
  • Mela Tri Yusnita STIE Wibawa Karta Raharja
Keywords: Marketing Strategy, Marketing Mix, Competitive Advantage

Abstract

This study aims to determine the marketing mix of Diuk Coffee and Eatery Purwakarta in an effort to increase competitive advantage. The method used in this study is qualitative descriptive, data collection techniques carried out using direct communication strategies, namely observation, interviews and documentation. The highest score of the SWOT matrix strategy combination score that was processed was in the Strenghts and Opportunities (SO) strategy with a total score of 4, this shows that Diuk Coffee and Eatery Purwakarta has considerable strength in developing businesses and has a competitive advantage with similar business actors in Purwakarta Regency. Therefore, the strategy (SO) carried out is to improve services to increase loyal customers, increase promotions by building online marketing applications and working with customers to provide offline testimonials (special boards for customer testimonials) and testimonials online, flexibility in physical supporting facilities by following trends in instagramable business places, and arranging café operational schedules for several events.

References

Adam, M. (2015). Manajemen Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Ahmad Yusup, D. R. (2022). Strategi Pemasaran UMKM Tahu Rejeki Barokah untuk Meningkatkan Penjualan Produk pada Masa Pandemi. SINOMIKA JOURNAL, 95-102.
BPK. (2021). Peraturan Pemerintah (PP) tentang Kemudahan, Pelindungan, dan Pemberdayaan Koperasi dan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah. Open Data Jabar Prov.
Bunyamin. (2021). Manajemen Pemasaran . Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.
Dinas Pariwisata dan Kebudayaan. (2022). Jumlah Kafe berdasarkan Kabupaten/Kota di Jawa Barat. Open Data Jabar.
Effendy, A. A. (2019). Analisis Bauran Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan AZKA TOYS Pamulang Tangerang Selatan. Jurnal Ilmiah FEASIBLE , 79-95.
Endang Pitaloka, Widiya Avianti. (2023). Customer Satisfaction Surveys On Organization Of Indonesian Food and Drug Authority. Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen, 1-7.
Fauzi Ahmad Romadhon, Z. M. (2022). Analisis Strategi Marketing Mix dalam Meningkatkan Pengiriman Barang dan Jasa: Studi pada PT JNE Express Cabang Patumbak. Economic Reviews Journal, 96 - 108.
Hery. (2019). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Grasindo.
Idha Dwi Firdayanti, S. A. (2023). Strategi Bauran Pemasaran dengan Analisis SWOT pada Kedai Cokelat Klasik. Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Bisnis Syariah, 1597 - 1604.
Kaharuddin. (2021). Kualitatif : Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi. Jurnal Pendidikan, 1-8.
Kotler, P. (2018). Manajemen Pemasaran. Erlangga.
Lani Diana Wijaya, V. S. (2022). Pengaruh Kapabilitas Teknologi Informasi dan Kapabilitas Inovasi terhadap Strategi dan Dampaknya terhadap Keunggulan Bersaing UMKM Kuliner. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis, 51-65.
Lenaini, I. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Sampling dan Snowball Sampling. Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 33-39.
Linda Maryani, H. C. (2019). Peran Strategi Bisnis dalam Meningkatkan Keunggulan Bersaing di Industri Fashion. Jurnal Riset Bisnis dan Investasi, 48-60.
Lupiyoadi. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa Berbasis Kompetensi. Salemba Jakarta.
Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif . Yogyakarta: DEEPUBLISH.
Marissa Grace Haque-Fawzi, A. S. (2021). Strategi Pemasaran. Tangerang Selatan: Pascal Books.
Muhammad Yusuf Saleh, M. S. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. Makassar: CV. SAH MEDIA.
Musfar, T. F. (2020). Manajemen Pemasaran. Bandung: CV. Media Sains Indonesia.
Nirwana. (2014). Prinsip-prinsip Pemasaran Jasa. Malang: Dioma.
Nur Ika Effendi, M. M. (2022). Strategi Pemasaran. Padang Sumatera Barat: PT Global Eksekutif Teknologi.
Phillip Kotler, G. A. (2020). Principles Of Marketing . Pearson.
Phillip Kotler, K. L. (2019). Marketing Management. Pearson Education Limited.
Raja Sakti Putra Harahap, S. M. (2022). Analisis Strategi Pemasaran dengan Menggunakan Metode Marketing Mix dalan Menghadapi Persaingan. Jurnal Manajemen Bisnis Syariah, 186 - 198.
Risky Putri Anjayani, I. R. (2022). Analisis Strategi Bauram Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan (Studi pada UMKM YJS Sukabumi). Jurnal MultiDisiplin Madani (MUDIMA), 3610-3617.
Rukma Nur Kumalasari, P. N. (2021). Implementasi Strategi Marketing Mix pada Rintisan Usaha Kreatif "Lichaposa". Jurnal Abdimas Budi Darma, 6-11.
Stisilia Timbuleng, A. L. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi Kasus pada Friska Beauty Studio Tomohon). EMBA, 1178-1184.
Talenta Aulia Moekti, M. K. (2022). Strategi Bauran Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan pada "Kedai Aneka Jus" Gresik. Jurnal Bisnis Indonesia, 44-59.
Yusuf, A. M. (2017). Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: KENCANA.
Published
2023-03-31
How to Cite
Widiya Avianti, & Mela Tri Yusnita. (2023). Implementasi Bauran Pemasaran dalam Upaya Meningkatkan Keunggulan Bersaing pada Diuk Coffee and Eatery Purwakarta. Bulletin of Management and Business, 4(1), 46-56. https://doi.org/10.31328/bmb.v4i1.264
Section
Article Text